Saintis Mencipta Enzim Super Untuk Mengurai Plastik 6 Kali Lebih Cepat

Saintis Mencipta Enzim Super Untuk Mengurai Plastik 6 Kali Lebih Cepat

Penyelidikan terbaru yang diterbitkan dalam Proceedings of the National Academy of Sciences mendedahkan bahawa super enzim yang telah direkayasa dapat mengurangkan enam kali lebih cepat daripada enzim pemakan plastik sebelumnya.

Enzim super ini dicipta oleh sepasukan saintis dari University of Portsmouth. Penyelidikan ini dilakukan oleh pasukan saintis di University of Portsmouth dengan kerjasama empat institusi yang berpusat di A.S.

Ianya diharapkan dapat membantu meningkatkan usaha mengitar semula plastik dengan lebih cepat yang pada masa ini banyak di tapak pelupusan sampah dan sumber air.

Kajian ini dikembangkan di makmal dengan menghubungkan dua enzim berasingan yang terdapat dalam pepijat pemakan plastik yang pertama kali ditemui di tempat sampah di Jepun pada tahun 2016.

Oleh kerana kedua-dua enzim itu tidak dapat bergabung secara semula jadi, para saintis memulakan proses merekayasa super-enzim dengan menggabungkan dua enzim tersebut.

Pada tahun 2018, enzim pengurai plastik pertama direkayasa untuk memecah plastik dalam beberapa hari. Para saintis mengatakan bahawa enzim super memecah plastik pada kadar enam kali lebih cepat daripada versi 2018.

Saintis Mencipta Enzim Super Untuk Mengurai Plastik 6 Kali Lebih Cepat

“Ketika kami menghubungkan enzim, tidak disangka-sangka kami mendapat peningkatan aktiviti yang dramatik,” kata John McGeehan, profesor di University of Portsmouth, UK. “Ini adalah lintasan untuk membuat enzim lebih cepat yang lebih relevan dengan industri. Tetapi ini juga salah satu kisah tentang belajar dari alam semula jadi, dan kemudian membawanya ke makmal. ”

Penemuan baru ini juga membuka jalan untuk pelaburan kitar semula plastik dalam beberapa tahun akan datang. Selanjutnya, para penyelidik telah mencadangkan untuk menggabungkan enzim super ini dengan enzim penghancur kapas untuk membantu mengitar semula pelbagai jenis kain.

“Ada potensi besar,” kata McGeehan. “Kami mempunyai beberapa ratus di makmal yang sedang kami bekerjasama.”

Dengan penemuan kajian terbaru ini, boleh dikatakan ianya sebagai satu inovasi kitar semula yang dapat membantu dunia mengurangkan longgokan plastik yang terlalu banyak du muka bumi ini.

China Merancang Untuk Tidak Menggunakan Plastik Sekali Guna Menjelang 2025

Sekarang ini dah nampak usaha usaha untuk menurangkan penggunaan plastik di negara kita. Kesedaran pengguna pun dah meningkat, contohnya ada yang membawa beg sendiri dari rumah semasa keluar membeli belah dan sebagainya.

Adakah kita termasuk pengguna yang menggunakan terlalu banyak plastik? Agak sukar nak mengakuinya disebabkan banyak faktor.

Baca Juga: Plastik Dan Lautan: Kebaikan Atau Kemusnahan?

 

Sumber: inhabitat.com

Sharing Is Caring:
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Telegram

Subscribe Channel Telegram Kami Untuk Mendapatkan Artikel Terkini

© 2024 All rights Reserved. Design by Team Mampan Kini

Tentang Kami​ | Terma | Penafian | Hubungi Kami