Hidrogen Hijau: Scotland Negara Pertama Mengujinya 100%

hidrogen

United Kingdom (UK) telah bergerak selangkah kehadapan dalam menuju sasaran karbon sifar dengan melancarkan rancangan untuk menguji 100% hidrogen hijau untuk memasak dan memanas di 300 buah rumah di Scotland. Ini menjadikan negara tersebut  pertama yang melakukannya. Ofgem, penyedia tenaga UK telah pun mengumumkan rancangan ini.

Menurut Ofgem, syarikat gas Scotland SGN akan bertanggungjawab untuk memasang sistem pemanasan hidrogen di rumah yang berkenaan. SGN merancang untuk memulakan pemasangan rumah di Fife dengan sistem hidrogen percuma  dalam tempoh tiga hingga empat tahun akan datang.

Ofgem dianugerahkan £ 18 juta (USD 24 juta) untuk membiayai projek tersebut sebagai sebahagian daripada pertandingan inovasi yang digunakan untuk mengembangkan teknologi hijau dan infrastruktur baru.. Kumpulan itu juga memperoleh $ 17 juta untuk ujian menggunakan paip gas asli yang ada untuk mengangkut gas hidrogen dengan selamat dari jarak jauh.

Di saat UK meneroka tenaga berasaskan gas hijau ini, industri automotif juga telah menguji gas ini. Contohnya, Toyota baru-baru ini mengeluarkan berita tentang Mirai generasi kedua, sebuah kereta yang menggunakan gas hidrogen.

Menurut Antony Green, ketua National Grid, UK mesti menggunakan alternatif hijau seperti hidrogen bebas karbon ini. “Sekiranya kita benar-benar ingin mencapai masa depan sifar karbon dan bersih, kita perlu menggantikan metana dengan alternatif hijau seperti hidrogen,” kata Green. “Sektor seperti haba sukar di-karbonisasi, dan kepentingan rangkaian gas untuk bekalan tenaga semasa UK bermaksud projek ini sangat bernilai jika kita ingin memberikan tenaga rendah karbon yang dipercayai dan selamat kepada semua pengguna.”

Walaupun hidrogen adalah gas yang selamat, ia juga mempunyai banyak cabaran. Contohnya, elektrolisis hanya berkesan 80%. Ini bermaksud bahawa proses penjanaan gas ini membazirkan sekitar 20% tenaga yang digunakan. Namun, potensi penggunaan hidrogen hijau di UK dianggap penting kerana 85 peratus rumah dipanaskan dengan menggunakan tungku gas.

Masa sekolah dulu memang ada belajar juga pelbagai jenis tenaga, tenaga suria, tenaga biomas, tenaga hidroelektrik, tenaga kinetik, tenaga bateri sel kering dan sel basah. Sememangnya tenaga amatlah penting, maka gunakanlah ia dengan sebaiknya. Tutup suis lampu, kipas, tv dan komputer jika kita tidak menggunakannya. Anda jimat, hidup pun sihat.

Baca Juga: Sweden Dan Austria Menutup Loji Arang Batu Terakhir Mereka

 

Sumber: SGN & Engadget

Sharing Is Caring:
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Telegram

Subscribe Channel Telegram Kami Untuk Mendapatkan Artikel Terkini

© 2024 All rights Reserved. Design by Team Mampan Kini

Tentang Kami​ | Terma | Penafian | Hubungi Kami